Jan Schmidts erklæring på Facebook
Jan Schmidt, Facebook - 12. april 2013
Jeg vil gerne her dele nogle af mine tanker omkring min udsmidning
af "undervisningsgruppen" (og ikke "foredragsgruppen", som jeg i min chokerede
tilstand kom til at skrive) den 9. april, da jeg blev smidt ud uden forudgående varsel af nogen art.
Jeg blev ringet op og fik at vide, at jeg var blevet smidt ud,
hvorefter jeg fik at vide, at grunden til udsmidelsen
var, at de havde set jeg havde skrevet indlæg på facebook, og at
jeg derfor var illoyal mod Instituttets medarbejdere.
Dette skete uden jeg forud havde fået nogen som helst form
for information om, at der var sådanne regler, man kunne overtræde,
at man blev smidt ud uden forvarsel hvis man overtrådte dem,
uden først at blive informeret om hvilke regler, man var underlagt
og havde overtrådt, og uden at man har gjort sig nogen som helst
anstrengelser for at finde en mindelig løsning i form af en
samtale med henblik på kompromis og gensidig tilgivelse af eventuelle uenigheder.
Nej, jeg blev smidt ud først, og bagefter fik jeg så at vide,
at det skyldtes, jeg var illoyal. En dom der ikke var til forhandling.
Jeg er stadig rystet over, at det er måden, man holder justits
på på Martinus Institut.
Hvordan skal man kunne vide, man har overtrådt en regel, når man
får først det at vide, EFTER man er smidt ud?
Hvordan skal man kunne overholde regler, som man ikke kender?
Og hvorfor tager Martinus Instiut ikke en samtale med mig, FØR de smider mig ud?
Hvorfor giver de mig ikke en chance?
En sådan væremåde efterlader mig med et indtryk af, at de ikke
ønsker samtale og forsoning. At smide ud først og forkynde reglerne
bagefter er for mig at se omvendt logik. Og det bliver ikke bedre af,
at det stadig er mig dunkelt hvad præcis, det er, de mener jeg har gjort galt.
Yderligere har jeg kun en mundtlig telefonsamtale - ikke noget som
helst på skrift om, hvad det er, der ifølge Martinus Instituttes
opfattelse er illoyalt
Og heller ingen som helst information om, hvordan jeg kunne have
undgået at være blevet smidt ud - eller hvordan jeg kan gøre den
påståede "skade" god igen.
Jeg sidder tilbage med følelsen af, at man skal være tankelæser: man
skal kunne regne ud, at man ikke på facebook må give udtryk for egne
synspunkter, hvis man ikke er enig med Rådet, for at undgå at blive
smidt ud.
Jeg er ikke tankelæser, jeg kan ikke gætte, hvornår andre synes
jeg er illoyal. Jeg har blot et fromt ønske om, at folk vil
fortælle mig det
fredeligt og ligeværdigt, hvis man mener sådan. Men den smule
tillid har Martinus Institut tilsyneladende ikke til mig.
Ud fra dette kan jeg kun konkludere, at Martinus Instituttets
medarbejdere alle får åndelig mundkurv på - uden det dog bliver sagt. Det skal man selv gætte,
Og måden man finder ud af det på, er altså når det er for
sent, når man er blevet smidt ud.
Jeg er dybt, dybt rystet. Og jeg skriver ikke dette fordi
jeg ønsker at kanøfle eller bebrejde Instituttet eller dets
medarbejdere - de kan jo i øjeblikket kun være som de er -
men fordi jeg er oprigtigt, dybt bekymret for den praksis,
som kører - og i håb om at den praksis meget snart vil blive
ændret, så andre skånes for at opleve det samme som jeg. Det
håber jeg virkelig ikke andre skal opleve.
Jeg oplever, at det er flokbevidsthedens logik, der
smed mig ud. Og hvis man ikke er enig med flokken, så
skal man kanøfles. Afvigerens argumenter tæller nul, hvis
ikke disse argumenter er flokkens argumenter.
Jeg føler stadig ikke, jeg har gjort noget galt.
Jeg har fuldt Martinus' anbefaling om "vær absolut sand i alle
livets forhold" så godt som jeg kunne.
Men hvis man føler, der er noget galt, så må man åbenbart ikke
sige det, så bliver man opfatttet som illloyal - ja, vel nærmest
som en simpel ballademager.
En brandalarm er også en værre ballademager. Men at dæmpe en
brandalarm, slukker som bekendt ikke branden.
Jeg føler mig, som en brandalarm, der er forsøgt dæmpet, fordi
man ikke har forstået at balladen fra alarmen skyldes, at der er
brand - og ikke fordi brandalarmen godt kan lide at pine andre.
Jeg føler det er min pligt, at skrive disse ting. Det er så meget
lettere at tie og bilde sig selv ind, at man er upartisk.
Men at tie og ingenting gøre, kan være en "undladelsessynd" - kan
være et udtryk for fejhed, fordi man er bange.
Jeg ville føle, jeg var fej, hvis jeg ikke sagde min mening.
Er det så farligt, at jeg siger, hvad jeg mener?
Jeg har ikke på noget tidspunkt krævet, at man skal rette sig efter,
hvad jeg mener. Det kunne jeg ikke drømme om at kræve. Folk må da gøre
og mene, hvad de vil.
Jeg har ingen som helst ønske om at andre skal være andet end det, de er.
Jeg sidder bare med en dyb sørgmodighed over, at tingene tilsyneladende
kører så fordækt og uigennemskueligt, som de gør.
Jeg har et fromt ønske om, at mine synspunkter måske kunne bidrage
til, at flere vågner op og ønsker gennemskuelighed, ønsker at al
ting kan tåle at se dagens klare lys, så man dermed undgår at begå
flere dumheder end højst nødvendigt, eller som der står i fadervor: "Led
os ikke i fristelse, men fri os fra det onde"
Jesus' disciple faldt som bekendt alle i søvn natten inden Jesus'
tilfangetagelse og korsfæstelse. Det er svært at holde sig vågen,
når livet er svært. Det er nemmere, at trække sig tilbage, "falde i
søvn" og kalde
sig selv loyal og upartisk. Men er det en sand etiket?
Ja, det vil jeg lade være op til den enkelte selv at reflektere over og afgøre.